Rīgas Pasažieru osta

Īstenojot Riga Port City attīstības projektu, ir būtiski apzināt un novērtēt to kultūrvēsturiskā un industriālā mantojuma daļu, kas saglabājusies AndrejsalasRīgas Pasažieru ostas un Jahtu ostas teritorijās, kā arī apkopot vēstures liecības, kas raksturo galvenās norises šajā Rīgas daļā.

Rīgas Pasažieru osta

SIA “Rīgas Pasažieru termināls” dibināts 2002. gada augustā ar mērķi pārvaldīt un attīstīt “Rīgas Pasažieru ostu” un tai piegulošo teritoriju. Šodien uzņēmums ir ievērojami paplašinājis savu darbību un līdztekus ostas pakalpojumu sniegšanai veicina arī vērienīgu nekustamā īpašuma attīstīšanas plānu realizāciju. Jau tagad “Rīgas Pasažieru termināla” apsaimniekotā “Pasažieru osta” ir kļuvusi par intensīvu un Rīgai ļoti būtisku transporta un cilvēku pārvietošanās mezglu.

Vēsture

Rīgas ostas pirmsākumi meklējami tālajā 13. gadsimtā, taču sākotnēji osta neatradās tās pašreizējā vietā, bet gan Rīdzenes, sauktas arī par Rīdziņu, upes ietekā Daugavā – mūsdienu 13. janvāra ielas apkaimē. Rīgai iestājoties Hanzas savienībā, strauji pieauga ostas nozīme, tāpēc jau 14. gadsimta beigās par pilsētas galveno ostu kļuva Daugavas krastmala, kas varēja uzņemt lielākus kuģus un nodrošināt gan labus iekšzemes sakarus, gan savienojumu ar jūru.  Rīdzenes upes ieteka Daugavā saglabāja savu nozīmi vien kā kuģu ziemošanas vieta un nelielu buru laivu piestātne. Taču ar laiku Rīdzene zaudēja arī šo funkciju – tā kā rīdziniekiem bija paradums tajā bērt dažādus atkritumus, tostarp būvgružus un pat kūtsmēslus, upes gultne gadsimtu gaitā arvien sašaurinājās. 17. gadsimtā, ceļot pilsētas nocietinājumus, tās augšteci norobežoja zemes vaļņi un Rīdzene kļuva par stāvoša ūdens baseinu, līdz 1860. gadā upe tika pilnībā aizbērta. Tagad vietā, kur reiz bija daļa no upes gultnes, izbūvēta Rīdzenes iela.

Plašāka informācija par “Rīgas Pasažieru ostu” meklējama šeit